Panggilan

Salam Sejahtera sekalian.

Itu hari, masa cuti hujung minggu. Aku pulang ke rumah berbekalkan dompet yang kosong serta fries yang baru sampai di order dari Snack Haus masa aku dalam keadaan lapar. Aku pulang dengan abang aku, Anis Rafie yang bakal kahwin pada bulan enam ini. Dia suruh aku jadi pengapit, tapi aku mesti la kata “Tak Nak”. Haha. Bosan gila abang kawen tapi jadi pengapit, mesti la aku mahu berjalan-jalan segak dengan berpakaian baju melayu. Takkan nak jadi tukang kipas.

Ok dah, kembali bercerita.

Pulang punya la pulang, sampai la di rumah pada pukul 1200 tengah malam, pada firasat ingatan akulah, aku pun tak ingat waktu yang tepat. Sampai saja di rumah, aku terus basuh kaki dan tidur di tempat biasa yang aku tidur.

Nak cerita la ni. Pada esok harinya, semasa lepas pukul 2.30 petang aku rasa, selesai sudah Solat Jumaat pada hari itu, aku ingin memulakan suapan aku yang pertama untuk makanan yang terhidang di atas meja, aku terdengar bunyi phone aku berbunyi pada talian. Aku lihat pada screen, terpampang di situ “Private Number“. Dalam hati aku berkata, “Menatang mane pulak call aku nih?“. Tak cakap banyak, aku angkat panggilan tersebut.

“Hello there, This is Robert Viera from Adobe. Is this Mr…A..Aman Ruzzzaini from Malaysia?”

Peh, tercengang aku. Jatuh air liur aku yang nak makan suapan makanan itu sebab Adobe call aku. Kepala hotak!

“Hello…? Are u there?”

Aku kembali dari lamunan aku yang macam 50 minit itu walaupun ianya 5 saat.

“Yes, yes, this is Aman Ruzaini.” Kembali aku balas dengan slang Aussie aku yang tidak kurang hebatnya.

“Good day Mr Aman. This is your lucky day. We would like to take you as one of our web development team, in Singapore. How would you say about that Mr. Aman?”

Serious. Aku tergamam. Nak nangis ada, nak terkencing pun ada.

“Are you serious sir? I haven’t finish my study, yet im didn’t even graduate.” Balas aku dalam keadaan yang tidak tenang kerana lalat hinggap di tangan aku yang ada nasi masa itu.

“Yes I’m serious Mr Aman. We would like to come to our office maybe on next week for our first meeting. Then we can talk about your future here with our team. You can work with us after you have finish your study of couse. That won’t give you any trouble aite?” Cakap Encik Robert Viera.

“Hurm. Alright then. Will you give me any details that I need to bring and vice versa?” Aku balas dengan teringat lirik lagu Creamson – Classic Ending.

“Oh, sure sure. I will email you all about the detail.” Balas dia.

Lepas itu di pendekkan cerita, aku sembang-sembang lagi panjang dengan dia. Katanya dia dapat tahu aku daripada ex-bos aku di Motionwork, Jason Armstrong. Katanya aku ada potensi untuk jadi web developer yang bagus dan berwawasan. Dia pun ada lihat hasil kerja aku di Motionwork dan juga hasil-hasil kerja aku yang dahulu kalu sejak tahun 2000 lagi. Katanya agak hebat cuma aku kurang rajin, dan kurang meneroka lebih dalam.

Aku pun ceritera la kepada keluarga aku, pasal Adobe punya company dekat Singapore yang nak jadikan aku salah seorang daripada kumpulan web developer. Mereka dengan setujunya memberi sokongan moral dan wang yang tidak putus-putus. Aku rasa syukur kerana keluarga aku sokong aku untuk kerja di luar negara. Syukur.

Minggu yang di tunggu telah tiba. Aku pergi ke Singapore dari Pudu. Naik bus sahaja. Lagi advanture kata diri aku. Dalam 6 jam jugak la perjalanan, baru sampai dekat Johore. Sampai sahaja di kastam semua untuk tunjuk passport, aku toleh kebelakang, kerana menandakan era aku akan bermula di Adobe. Konon-konon macam gila babi jugak la. Haha!

Sesaat sahaja lagi aku nak tunjuk passport aku kepada Pegawai Kastam, phone aku berdering lagi. Lagu Creamson lagi berkumandang menandakan salah seorang ahli keluarga aku ingin mencapai aku. Aku lihat screen, “Mama”. “Eh, mama call? ada ape plak nie?”

Aku dengan tidak bertanya lebih, aku tekan butang hijau pada phone aku.

“Aman, bangun semayang subuh”

Aku mimpi rupanya.

Damn! Argh!

9 responses to “Panggilan”

  1. Ex-Officemate says:

    impian perlu ada & diteruskan kawan! 🙂

  2. amanruzaini says:

    tak pernah terpadam impian ako walaupun ako jatuh. 😉

  3. cube teke siapa si ulat bulu says:

    cerita hang boleh buat video clip creamson ah aman, kasi kena vice versa tu kena tang hang sebut, tebekkk.

    kalau dah masuk mimpi, insyaallah lekat. =)

  4. ajinda says:

    hahaha. entri ni telah mempermainkan emosi aku hahaha.

    masa tgh baca separuh cerita ni, dlm kepala aku asyik bfikir “boleh la aku dapatkan software adobe yang murah dari ko nanti”

    haha XD

  5. amanruzaini says:

    @noa : insyaALLAH, tapi tanak dok singapore. nak dok uk. nak buat band sex pistol kat sana. haha
    @ajinda : haha. sorry la menghampakan harapan kao.

  6. shah says:

    ahahaha bodo la aman. siap ade lirik creamson. babi semangat cerita. hahahahahaha!!

  7. amanruzaini says:

    @shah : hg dah lambat weh. cerita nie dah basi kejap. tapi takpe. pasal hg, ako ok.

  8. zikri zikri zikri says:

    wahhh ko..kemain smgt aku baca last ko nganjing je? kiwakk! ahaha..
    aku da nk pcya mati2 dah2 da dkt dalam 80% dah
    upenya hg tipu..chait..

  9. bali says:

    Macam harammm… Aku ingat betul laaa… Kalau betul ko kena bawak aku sekali!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.